BLOG CHAT.. WAJIB HADIR SETIAP JUMAAT JAM 9pm!!

Sunday 21 November 2010

"PERTEMUAN"

Suatu cerita pendek untuk dibaca oleh sesiapa yang ada pertalian saudara dengan "KETURUNAN YAPIL"

**p/s Janganlah ada dendam, niat tidak baik, irihati atau perkara negatif yang ada dalam fikiran kamu sebelum kamu baca sedikit perkongsian ilmu tentang apa yang dinamakan "MIISO MISOMPURU".....

BERMULA DENGAN "TIGGY_RUN" 
(tiggy_run atau disebut 'ti-gi-ran' yang bermaksud gerigitan/ geram)

               Mungkin kalau 'first-time' jumpa ni blog atau ternampak ada kereta yang ada sticker promosi ini blog memang akan rasa sedikit hairan, apalagi kalau tidak pernah terlintas dihati atau fikiran yang persatuan keluarga kita ini ada blog sendiri. Ya kah?? Betul??

           Bukan anda satu orang saja yang terfikir begitu, saya sendiri pun tidak pernah terfikir untuk mengembangkan status persatuan keluarga ini yang cuma menggunakan cerita-cerita mulut dikampung atau secara lisan dan kemudian menggunakan perkhidmatan telefon/ telefon bimbit akhirnya terbentuk melalui perbincangan dan mesyuarat yang telah diadakan dengan mengumpulkan beberapa orang penting untuk menjayakan persatuan ini. 

             Sudah lama perkara ini seringkali jadi perbualan apabila bertemu di sesuatu majlis (samada kesusahan atau kahwin), bila ada 2 saudara berjumpa, mesti timbul soalan "bila la kita mau buat hari keluarga ni?"....pada suatu hari saya pun terfikir, "APA YANG JADI PENGHALANG UNTUK BUAT HARI KELUARGA NI?"...masa tu sa cuma ada satu IDEA.. shortcut....kasi kumpul dulu keluarga YAHEE YAPIL la... dan hasil cerita kosong sambil minum-minum kami dapat satu nama "TIGGY_RUN"......

              Saya cuba buat sedaya yang mampu untuk merekodkan semua ahli keluarga yang ada 'KAITAN DARAH' dengan Yahee Yapil....  Senang kerja, saya mula kasi rekod semua anak-anak dan cucu cicit Yahee Yapil... dapat keputusan pada masa itu 84 orang ahli keluarga..(tidak termasuk 'waris' terkini)
Selepas itu baru, saya mau mula untuk merekodkan semua adik beradik Yahee Yapil dan sempatla juga buat interview tidak rasmi dengan beliau tentang salasilah keluarga yang hampir kita lupa suda sekarang...kan??

                Setelah semua nama saya dapat... kami bercadang dan suda pun berbincang untuk mengadakan gathering keluarga Yahee Yapil dengan tajuk "YAHEE FAMILY CONCERT"....walau bagaimanapun tidak kesampaian apabila beliau telah meninggal dunia sebelum sempat projek itu berjaya. Padahal dalam perancangan tersebut, pengisian utama adalah untuk meraikan seluruh Keluarga Yahee dan seterusnya menjemput semua ahli keluarga KETURUNAN YAPIL untuk turut serta dan berkenal-kenalan dengan lebih rapat.

SEBELUM PERTEMUAN
           
                Dalam hati, saya sudah pun terasa yang menubuhkan sebuah persatuan keluarga yang besar adalah satu perkara besar yang sangat rumit, apalagi dengan masalah-masalah serta kekangan antara kita sebagai manusia biasa dan luarbiasa serta pelbagai karenah cuaca dan juga tempat. Pendek kata, 
                                        "ia adalah sesuatu yang mustahil untuk berjaya"

betulkah tu??  Kamu rasa betul atau macamana??

                Jadi, sambung cerita.... bila datuk saya Yahee ni meninggal, terus saya terfikir yang saudara-saudara sebelah Yapil ini akan hilang disebabkan oleh masa dan keadaan yang belum pun sempat kami kenal semua atau siapa-siapa yang ada kaitan darah. Huuhhhh.... Semasa majlis pengkebumian itu juga saya mula untuk mengedarkan satu salasilah keluarga Yahee Yapil satu cara bagaimana untuk berkenalan dengan semua waris walaupun yang saya kenal itu mungkin tidak lebih dari 10%....

                       Nasib baik....pada masa itu saya berjumpa dengan Uncle  Henry Gusi.......... beliaulah yang telah memaklumkan kepada saya yang anak beliau juga Rayland Henry @ Jhonny sedang dalam proses untuk mengumpulkan semua saudara-saudara yang terlibat dengan kaitan atau pertalian darah Yapil ini.

                      Bermula dengan 1 keluarga kami telah gabungkan menjadi 2 keluarga...dan MISI pencarian semua keluarga YAPIL ini pun bermula.

PERTEMUAN PERTAMA

Kalau seingat saya, pertemuan yang pertama ini telah dibuat dirumah keluarga saudara Walter Duhan (anak sulung kepada Arwah Agatha Ranah Yahee)....

Ok nanti saya sambung cerita lagi......

No comments:

Post a Comment

Gambar yang ndak banyak...

Don't try this at home...

Osmund & Ellesia wedding ceremony..

2007 BLASTER....

2008 BLASTER...