BLOG CHAT.. WAJIB HADIR SETIAP JUMAAT JAM 9pm!!

Monday 22 November 2010

“PERTEMUAN PERTAMA”


Bah …saudara-saudara…
Saya mau sambung cerita dulu……


 

Pada pertemuan pertama yang boleh dikatakan semua orang-orang kuat ada hadir…tujuan utama pertemuan ini adalah untuk membentuk jalan cerita bagaimana kita boleh teruskan rancangan untuk mengumpulkan semua ahli keluarga yang ada perkaitan dengan "KELUARGA BESAR" yang pada masa itu kita belum dapat "mengeSAHkan" dimana pokok besar keluarga ini…

Perbincangan diteruskan dengan menerangkan segala bukti-bukti yang ada pada masa itu, sama ada secara LISAN atau BERTULIS atau BERGAMBAR yang dapat menerangkan perkaitan saudara yang ada diantara kita semua… memandangkan bukti secara bertulis yang diperolehi adalah sangat terhad, manakala bukti secara LISAN tidak dapat disahkan kebenarannya (sebab kita mahu FAKTA/ BUKTI LISAN yang betul-betul boleh dipercayai) … disebabkan halangan dan kekangan tersebut maka perbincangan sebulat SUARA membuat keputusan untuk melaksanakan satu mesyuarat besar-besaran dengan menjemput semua KETURUNAN "YAPIL BIN BANGKOL"….. dari situ terbentuk satu nama "YAPIL SINAKAGON"


 

Tidak sempat diterjemahkan apa tujuan atau objektif utama persatuan ini dibentuk, memandangkan keadaan pada masa itu masih lagi belum jelas sepenuhnya.. maka semua orang diberi kesempatan supaya hadir pada MESYUARAT PERTAMA bertempat di DEWAN SERBAGUNA KG SUROMBOTON TENGHILAN.


 

Antara objektif pembentukan YAPIL SINAKAGON adalah
  1. Untuk merapatkan hubungan kekeluargaan sebelum lebih ramai saudara yang tidak kenal antara satu sama lain terutama golongan muda dengan yang muda apatah lagi golongan tua dengan yang muda.
  2. Untuk mengesan dan mencari semua ahli keluarga yang ada perkaitan darah dengan YAPIL bin BANGKOL
  3. Untuk membuat siasatan keturunan YAPIL BIN BANGKOL (adik beradik beliau, ibubapa beliau, adik beradik ibubapa dan datuk dan nenek beliau)


 

Itu objektif yang boleh saya berikan sebagai panduan utama. Objektif ini tidak ada dinyatakan secara terperinci memandangkan kita belum lagi mempunyai sumber kewangan yang kukuh untuk meneruskan apa-apa misi selepas ini.
Setakat ini, sumber utama bukti dan sokongan yang diperolehi hanyalah daripada sumber LISAN yang boleh dipercayai, PENCERITAAN SEMULA melalui temuramah dengan beberapa orang tua yang betul-betul mengenali pokok keluarga YAPIL. Bagaimanapun melalui sumber penulisan yang diperolehi terdapat beberapa fakta yang tidak dapat disahkan dan "MASALAH BESAR" yang seringkali timbul apabila diminta untuk mengesahkan FAKTA tersebut…tidak ada sesiapa yang tampil dan mampu untuk menjadi saksi bahawa FAKTA TERSEBUT BENAR ATAU SALAH ATAU ADA PEMBETULAN.


 

Pada pendapat saya, pasti ada yang tahu tentang perjalanan pokok Keluarga YAPIL ini tetapi mungkin segan atau takut untuk tampil dan menceritakan perkara sebenar kerana tidak berani membuat pengesahan sendiri tentang cerita yang dikatakan.
Bagaimana pun kita harus meneruskan pencarian ini ….macam konsep yang saya gunakan…."kalau kita tidak cari sekarang, bila lagi???"….. ingatlah saudara-saudara, semakin lama semakin ramai yang akan meninggalkan kita… sebelum cerita POKOK YAPIL ini hilang dan kita tidak sempat kenal keluarga kita dari "POKOK BANGKOL" atau diatas dari itu, baguslah kita cari itu saudara-saudara kita yang lain kan??


 

FIKIR-FIKIRLAH SEKEJAP, KETURUNAN YAPIL SEKALIAN….

No comments:

Post a Comment

Gambar yang ndak banyak...

Don't try this at home...

Osmund & Ellesia wedding ceremony..

2007 BLASTER....

2008 BLASTER...